Folosim module cookie pe site-ul nostru web. Modulele cookie sunt folosite pentru a îmbunătăţi funcţionalitatea şi utilizarea site-ului nostru internet. Prin continuarea utilizării acestui site, vă exprimaţi acordul privind folosirea de către noi a modulelor cookie.
Meniu

Aurel Vlaicu – 140 de ani de la naştere

Aurel Vlaicu – 140 de ani de la naştere Aurel Vlaicu a fost un inginer român, inventator, pionierul aviaţiei române şi mondiale. Fiind un adevărat geniu al mecanicii, a construit avioane care au rămas în istoria internaţională a aviaţiei şi a devenit unul dintre inovatorii celebri ai primelor ani de zbor.

Inventator şi pionier al aviaţiei

Născut la 19 noiembrie 1882, într-un mic sat din Transilvania, la Binţinţi, Aurel Vlaicu a provenit dintr-o familie săracă. El era cel mai mare dintre cei opt copii ai familiei de plugari Dumitru şi Ana Vlaicu. Cu toate că nu a fost bogat, a dorit extraordinar de mult să-şi continue studiile pentru a se specializa în domeniul construirii avioanelor. Şi-a început studiile la Universitatea Tehnică din Budapesta, dar după numai două semestre, văzând că la universitate nu sunt condiţii pentru realizarea visului său, s-a înscris la Ludwig Maximilians Universität din München, pe care a absolvit-o în anul 1907. Aici a obţinut diploma de inginer. După terminarea universităţii a lucrat ca inginer la fabricile Opel în Rüsselsheim, a fost pentru o vreme favoritul fraţilor Opel, înainte de a-şi dedica viaţa proiectării, construirii şi pilotării propriilor avioane.

În 1908 s-a întors în comuna Binţinţi, unde a construit un planor cu care a executat mai multe zboruri. A transportat cu acest planor una dintre primele femei care au zburat din lume: sora sa de numai opt ani, Valeria. În zilele de 11 şi 20 octombrie 1909 a realizat, în faţa unei comisii oficiale, o serie de demonstraţii cu aeromodelul inventat de el. Ca urmare, la 2 noiembrie 1909, a fost angajat ca inginer diurnist în cadrul Arsenalului Armatei din Dealul Spirii. Cu experienţa obţinută, zborurile făcute au devenit tot mai lungi şi la o înălţime tot mai mare.

Avionul Vlaicu I şi Vlaicu II

La îndrumarea lui Octavian Goga, a ajuns la Bucureşti cu speranţa că aici va găsi protecţia necesară pentru realizarea avionului imaginat de el. După o expoziţie a modelelor la scară ale lui Vlaicu la Bucureşti, ministrul român de război a finanţat un atelier şi personal la Arsenalul Armatei pentru ca Vlaicu să-şi continue activitatea.

A început construcţia primului său avion, numit Vlaicu I, la Arsenalul Armatei. Istoria aviaţiei militare române a început cu zborul realizat de inventatorul Aurel Vlaicu, la 17 iunie 1910, visul lui se împlinise, avionul imaginat de el zburase. România a devenit a treia ţară din lume, pe teritoriul căreia s-a zburat cu un aparat original, inventat, construit şi pilotat de un fiu al acestei ţări. Vlaicu putea efectua curbe neaşteptate şi depăşi o altitudine de 450 de picioare. Într-un test de recunoaştere a armatei, s-a ridicat la peste 457 de metri înălţime, câştigând un premiu din partea regelui Ferdinand I al României, care a finanţat construirea lui Vlaicu 2 în februarie anul următor.
În anul 1911 a reuşit să construiască un al doilea avion, numit Vlaicu II. Cu acest avion, în anul 1912 a câştigat cinci premii memorabile la mitingul aerian de la Aspern din Austria. La concurs au participat 40 piloţi din 7 ţări, cel mai renumit pilot al vremii: un rus, un belgian, un persan şi românul Aurel Vlaicu. La 13 septembrie 1913, în timpul unei încercări de a traversa Munţii Carpaţi cu avionul său Vlaicu II, a decolat de lângă Bucureşti, a aterizat pentru alimentare la Ploieşti, dar puţin mai târziu avionul lui s-a prăbuşit la Băneşti, lângă Câmpina. Nu se ştie din ce motiv, probabil datorită unui atac de inimă al inventatorului. A murit foarte tânăr, avea doar 31 de ani. În decursul unei cariere foarte scurte, Vlaicu a fost figura importantă a revoluţiei tehnologice extraordinare din secolul XX, care a învins gravitaţia şi a adus omul în ceruri.

Aurel Vlaicu a construit avioane care au rămas nu numai în istoria aviaţiei româneşti ci şi a aviaţiei mondiale. A fost un geniu al mecanicii, crescut de la origini umile până la faima internaţională. Un aviator neînfricat, curajos şi hotărât, al cărui dispariţie a fost deplânsă precum cea a unui erou naţional şi geniu al aviaţiei timpurii.

A fost înmormântat la cimitirul Bellu din Bucureşti. În cinstea lui, comuna Binţinţi se numeşte astăzi Aurel Vlaicu. Ziua Aviaţiei Române şi a Forţelor Aeriene este sărbătorită, în fiecare an la 20 iulie.

Etichete legate de conținut: Actualitate

Căutare